Skolefremkalt stressreaksjon

Vårt Land forteller om ei jente fra Fredrikstad som ble psykisk syk og tvangsinnlagt på grunn av trakassering fra en lærer

Presentasjoner og gruppearbeid blir mye brukt i skolen. Dels som verktøy for å lære fag, dels som verktøy for å lære seg å takle sosiale situasjoner.

Det er ikke dumt tenkt. Mange kvier seg for å holde presentasjoner. Det er ikke uvanlig at flinke folk ikke blir forfremmet fordi høyere stillinger krever at man viser seg fram. Hinderet for å komme seg videre kan være så enkelt som å fortelle kolleger hva man har gjort den siste måneden. 

Den mest effektive teknikken for å lære seg å takle slike situasjoner kalles eksponering. Derfor prøver lærere å eksponere elever for slike situasjoner. Problemet er bare at eksponering som teknikk for å behandle sosial angst og prestasjonsangst er en komplisert teknikk som krever psykologfaglig kompetanse. Dette blir grovt feilvurdert i Helsedirektoratets faglige veileder for sykmeldere hvor det blir sterkt misforstått hva eksponering innebærer:

Ved psykisk lidelse er det for eksempel viktig å skille mellom angst og depresjon. Behandlingen ved angstlidelsen kan være eksponering – fortsette å gå på jobb, mens det ved depresjonen kanskje er indikasjon for å tilpasse seg den nedsatte funksjonen med en sykmelding.

Dette er et svært godt råd dersom man virkelig ønsker å invalidisere arbeidstakeren. 

Ei livredd jente som blir tvunget til å holde presentasjoner lærer ikke annet enn at det å holde presentasjoner er en forferdelig opplevelse.